Hört på café

Följande är en konversation mellan mig och min gode vän Mikael, men för anonymitetens skull har jag valt att kalla honom för M, och mig själv för P:

P: Så du pluggar religion nu?
M: M...

- tystnad i 3 minuter -

P: Kul?
M: Meh inte direkt.

- tystnad i 3 minuter -

P: Vad läser du om då?
M: Avslutade nyligen ett block om judendomen. Det är stört vad efterblivet det är, det där.
P: Jaså? Du får gärna förklara närmre.
M: Min favoritdel är när de säger att Abraham var impotent: "Och när de var 100 respektive 90 år gamla fick gud rycka in..." Jag menar; om de inte lyckats få barn efter 100 år... är det inte dags för gud att tänka över valet av människor han vill ha nära sig?
P: Haha! Sant.
M: Och som symbol för detta är de omskurna, allihop! Judendomen i ett nötskal!
P: Klockrent!
M: Jag kan verkligen se mig själv i guds plats när han ryckte in:
- Abraham...
- Ja?
- Du ger mig maugsår om nått asså!
...och sen går gud bakom ladan med Abrahams fru, som är 90 år. Det är inte lätt att vara gud alltså.
P: OMGROFLOL!!.. 
M: Läs Bibeln! Den är full av tokigheter! Jag gillar när Moses tror att gud är en brinnande buske...
"Han steg ned på berget under eld och stort dån" ...kan det möjligen vara åska de menade, och kan den brinnande busken möjligen förklaras med blixtnedslag?
P: Tokigt! Vad ska ni börja på nu då?
M: Islam...

- tystnad i 3 minuter, efter vilka två snygga tjejer kommer fram och stöter på P, som på ett  coolt och manligt sätt avvisar dem med ursäkten att han är pastor och därför inte kan gå med på en trekant (detta hände aldrig, men det hade vart coolt!) -

P: Kul, det?
M: Alltså... Islam... folk lyssnade inte på Muhammed i Mecka så han gick till en annan stor stad och slöt sig samman med två stora maffior. Det börjar bra! Kanske är det till och med den bästa religionen med en så bra start!
P: Du har en intressant syn på religion. Den är mycket lik... hur ska man säga detta på ett finkänsligt vis? Hm... hat?
M: Jo, men resten är mer fokuserat på hur man ska bete sig för att inte få stryk av Muhammed än likt en faktisk religion... och sen när de skulle ersätta Muhammed efter hans död:
- Okej, vi har den här killen; han är nog bäst lämpad.. men å andra sidan sa hans bror någonting kul. Vi tar honom i stället, hihi!
P: Det låter... ja


Att inte alla bara enar sig om att Hinduismen är den bästa religionen, och följer den; jag menar... man får hitta på gudar litet allt eftersom behov uppstår. Troligen går det till såhär:

M: Vi har inte någon gud för digitalfoto, va?
P: Njaa... Nej, där sa du någonting
- tre tärningar plockas fram och slås: en för antal armar och ben på guden, en för vilket djurs huvud guden ska ha och en för vilken bokstav gudens namn ska börja på sedan förs detta in på wikipedia -

/P

Kommentarer
Postat av: Hanna

Daniel jag saknar dig. Du är för snygg för att va så långt ifrån mig!

2009-04-07 @ 00:50:10
URL: http://hannaelise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0